Denní program

červen 2015

Titul

Datum & čas

Sekce a projekty
/ Podprojekt

Typ

Místo

Program

19. 6. 12.00-13.30

Divadelní prostor

prezentace

Clam-Gallasův palác

Katalánské způsobyKatalánské způsobyKatalánské způsoby
Místo: Clam-Gallasův palác

Katalánsko: Hudba, stejně jako architektura a scénografie, nepotřebují k vyjádření slov. Scénografie je mocným výrazovým prostředkem v opeře. Scénografie jako jazyk a forma divadelních her. A. Flores.

Název expozice Katalánské způsoby má dva významy: katalánské styly a katalánské cesty. Způsobem myslíme trasu, cestu, stezku, trajektorii…, ale také metodu, styl a pochopitelně také způsob, jakým něco děláme.

Můžeme v dnešní době stále hovořit o středozemním, skandinávském, katalánském nebo českém designu? Mají v dnešním stále více globalizovanějším světě odlišné kultury své vlastní charakteristické rysy nebo dochází postupně k jejich odstraňování?

Podle nás je PQ, které hostí expozice z více než 60 zemí, dobrým fórem pro porovnání a prodiskutování této otázky.

Představíme některé nedávné operní inscenace Alfonse Florese, které vytvořil ve spolupráci s videoumělcem Francem Aleuem a kostýmním návrhářem Llucem Castellsem.

Stejně jako scénografie je i hudba jazykem, který ke svému vyjádření nepotřebuje žádná slova. Ačkoli mají opery libreta, slova v nich nejsou tak důležitá jako v činohře – opery jsou tradičně zpívány v jazycích, ve kterých byly původně napsány, nehledě na to, kde se právě hrají – a jsou často pouze pretextem pro hudbu a zpěv. A také pro prostor, ve kterém se vystoupení odehrává, protože opery potřebují nové světy, ve kterých by se mohly vyjádřit.

A přesně to vytváří Alfons Flores. Vymyšlené světy a vesmíry, které chce sdílet s námi, s publikem 21. století. Jsou propojeny s našimi obavami, úzkostmi a strachem. 

Alfons Flores (* 1957) - cénograf, vizuální umělec
Flores je aktivní od roku 1978 a jeho práce zahrnuje scénografie pro divadlo a operu, městskou scénografii a design důležitých událostí. Pracoval například s těmito režiséry: Calixto Bieito, Carlos Wagner, Joan Anton Rechi, Guy Joosten a La Fura dels Baus.

Richard Strauss, Joseph Gregor: Dafné, La Monnaie, Brusel, 2014, režie: Guy Joosten

Tato „venkovská tragédie“ pojednává o krásné Dafné, kterou milují jak prostý pastevec Leukippos, tak bůh Apollón. Režisér Guy Joosten ve svém zpracování této opery staví svět ekologicky inspirovaného „hipstera“ na okraji mainstreamu proti tvrdé ekonomické realitě. Hlavním prvkem scénografie je pak obří strom.